8 - 7

4 eenvoudige stappen voor heel veel natuurlijke links naar je webwinkel

“Maar ik heb alleen maar een eenvoudige webwinkel” is waarschijnlijk de meest voorkomende smoes die ik heb gehoord van webwinkels gericht op de consumenten markt, voor het niet hebben van veel links. Het verkrijgen van links naar een ‘gewone’ webwinkel is, waarschijnlijk, juist een van de eenvoudigste dingen. Als je de processen goed op orde hebt, dan hoef je niet eens veel te linkbuilden, je zult op een natuurlijke manier links verkrijgen. In deze blogpost zal ik proberen uiteen te zetten hoe je heel veel natuurlijke links kunt verkrijgen naar je webwinkel, in 4 simpele stappen.

1. Wees Linkwaardig

Dit is niet alleen noodzakelijk vanuit het oogpunt van een zoekmachine, maar ook als je meer links wilt verkrijgen. Session ID’s, met een password beschermde pagina’s en  frames kunnen dodelijk zijn voor een goed link profiel.

Daarnaast is het continu ontwikkelen van linkwaardige content een must. Zorg ervoor dat je website uniek is. Zorg ervoor dat je website linkwaardig is. Ik hou het hier kort, maar mocht je meer diepgang willen dan kan ik je de SEO Beginners guide van SEOmoz aanraden.

2. Verkoop geweldige producten

Neem geen genoegen met gewone of goede producten, verkoop geweldige producten. Producten waarvan je echt tegen anderen wilt zeggen “moet je zien wat ik gekocht heb!” Het verkopen van rotzooi kan er ook wel voor zorgen dat je links krijgt, maar of je die wilt hebben is maar de vraag.

3. Lever superieure service

Neem geen genoegen met redelijke service, want dat doen je zelf waarschijnlijk ook niet. Zorg dat elke klant uitstekende service ervaart, ook ‘kleine’ klanten. Hier bedoel ik zo’n goede service dat je het anderen wilt vertellen; “Weet je dat probleem dat ik had met mijn telefoon? Je zult nooit geloven hoe ze dat hebben opgelost!” – zo’n soort service.

4. Moedig linken aan

Dit klinkt vrij logisch, maar er zijn nog steeds heel veel bedrijven die niet willen dat je naar ze linkt. Het noemen van een positief link beleid op je copyright pagina kan helpen, maar het actief aanmoedigen gaat aanzienlijk verder.

  • Neem een aanmoedigende boodschap op in je bevestigingsemail of je follow-up mail. Zoiets als “wat vond je van de pimpelpaarse pan? Laat het ons weten en vertel het een ander! Was er iets mis met het product, vertel het ook aan ons en anderen!” samen met de URL van het product, dat de klant net gekocht heeft, zou je diverse posts met natuurlijke links kunnen opleveren. Het zou je mogelijk een aantal minder positieve posts kunnen opleveren, maar dit is een geweldige manier om die klanten je fantastische service te laten ervaren.
  • Je zou het ook nog een stap verder kunnen voeren, door kortingen of kleine cadeaus aan te bieden. De uitvoering hiervan kan dicht bij de grens met betaalde links komen, maar (mits goed uitgevoerd) dit is toch een geweldige manier om mensen aan te moedigen feedback te laten geven op je producten en diensten. Positief én negatief!
  • Als je producten een gebruiksaanwijzing hebben, gebruik die dan. Laat je klanten de URL weten van het product dat ze hebben gekocht, zodat ze deze pagina kunnen bekijken voor meer informatie, updates en nog meer. Op deze manier zou je mogelijk de band met een aantal klanten kunnen verbeteren en ze laten linken naar je website.
  • Afbeeldingen en foto’s. In plaats van proberen te voorkomen dat mensen afbeeldingen en foto’s van je site hotlinken, moedig ze aan! In ruil voor een link uiteraard. Je kunt ook een script zoals deze of een service als Tynt gebruiken.
  • Zelfs een simpele “heb je dit product gekocht?” knop in plaats van een “stuur een vriend” knop, samen met wat uitleg, zou mensen kunnen aansporen om daadwerkelijk te bloggen, tweeten etc. over iets dat ze in het verleden hebben gekocht.

Ook al lijken deze stappen eenvoudig te volgen, ik heb nog maar een handje vol bedrijven gezien die ze gebruiken in hun linkbuilding strategie. Dit is opmerkelijk, aangezien slechts een klein aantal aanpassingen zou kunnen resulteren in honderden natuurlijke, gratis deeplinks na verloop van tijd. En ook al heb ik maar een paar voorbeelden genoemd, ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer te bedenken zijn.

  1. Mijn Karpet 13 Aug 2010 |

    Goed en duidelijk artikel. Denk alleen dat je een beetje veel overlap hebt met het runnen van een succesvolle webwinkel. Goede service doe je niet enkel uit een linkbuilding oogpunt natuurlijk. Wat ik dan ook vooral uit je verhaal haal is: “Goede winkels worden automatisch beloond”. Ik denk dat je hierin gelijk hebt en dat dit ook de basis moet zijn van je succes.

  2. edwin bernard 26 Aug 2010 |

    Duidelijk en bruikbaar artikel, vooral aandacht voor de content is belangrijk!
    Zet niet alleen de te verkopen artikelen op de website, maar geef ook algemene informatie… de lezer van vandaag is de klant van morgen!

    Qua produkten : zoek een niche-markt, wees uniek in wat je aanbiedt en bovenal: lever de beste service die mogelijk is.

  3. Zomama 21 May 2012 |

    Ik heb zelf ook een website in positiekleding, bedankt voor je advies want linkbuilding is inderdaad een tijdrovende klus als je alle links gaat aanvragen.

  4. Daniels 27 Aug 2012 |

    Het is niet alleen erg tijdrovend, maar ook nogal onduidelijk welke links wel of niet de moeite waard zijn. Er zijn heel veel aanbieders maar er zijn nog meer tegenstrijdigheden. Dit verhaal heeft me wel een beter inzicht verschaft waarvoor dank.

Geef een reactie