Hoe Start je een Linkbuilding Campagne?

Voor websites die al een tijdje online zijn, is het starten van een linkbuilding marketing campagne veel makkelijk dan je misschien in eerste instantie zou denken. Het is niet nodig om direct op zoek te gaan naar nieuwe inkomende links. Veel makkelijker, sneller en effectiever is het juist om het dichter bij huis te zoeken.

1. Interne link structuur

Het optimaliseren van de interne linkstructuur kan zeer effectief zijn, maar wordt vaak onderschat en verwaarloosd. Graag wil ik je wijzen op het artikel van Jim Boykin over het optimaliseren van interne links én de reactie op dit artikel door Aaron Wall. Hier staan enkele zeer goede tips in.

2. 404 pagina statistieken

Zijn er websites die linken naar niet bestaande pagina’s? Gebruik Google Webmaster Tools (of je eigen statistieken programma) om uit te zoeken welke URLs links hebben ontvangen, maar waar slechts een 404 pagina verschijnt.

Het contact opnemen met webmasters die verwijzen naar een niet bestaande pagina, om te vragen om deze link aan te passen in een werkende link is een garantie voor succes. Je kunt nu immers sturen op het gebruik van deeplinks en/ of anchor tekst.

3. URL natrekken in zoekmachines

Volgende stap is om contact op te nemen met websites die wel verwijzen naar (een pagina op) je website, maar geen klikbare link hebben opgenomen. Dit zal je zeker extra links opleveren. Wie weet zijn de webmasters zelfs bereid om de anchor tekst zelfs aan te passen.

4. Bedrijfsnaam natrekken in zoekmachines

Als vervolg op stap 3, zoek naar websites die wel je bedrijfsnaam hebben vermeld, maar niet een direct link hebben opgenomen. Nadat je alle webmasters hebt benaderd, zowel voor de URLs of voor je bedrijfsnaam neem dan je zoekopdrachten op in Google Alert (of een vergelijkbaar programma). Hiermee kan je makkelijk je online reputatie volgen en gebruiken als een linkbuilding tool.

5. Optimaliseren huidige links

Een andere strategie die erg effectief is, is het optimaliseren van bestaande links. Er zijn twee manieren om dit voor elkaar te krijgen; de link interessanter te maken voor bezoekers, of links aan te passen voor zoekmachines.

Onderzoek welke links je redelijk veel bezoekers bezorgen. Kijk of je dit nog kunt verbeteren door de anchor text zo aan te passen zodat er nog meer op geklikt zal worden.

Onderzoek daarnaast welke links het belangrijkst zijn volgens Google, en kijk of je de relevantie van de verwijzing kunt verbeteren. Ook hier dient de anchor text te worden aangepast.

Houd in je achterhoofd dat je bij beide methodes niet gaat overdrijven en je hand verspeeld. “Nu met 6% korting” is geen goede anchor text voor de indexering van zoekmachines, en anchor tekst met drie keywords achter elkaar zal je in de meeste weer weinig bezoekers opleveren. Zoek hier dus een balans in.

Zie je? Vijf makkelijk uit te voeren linkbuiding strategieën waar geen intensieve tactieken bijkomen kijken. Het  gebruiken van makkelijk bereikbare data, het contact opnemen met mensen die op een of andere manier al bekend zijn met je website is niet alleen efficiënt, maar ook nog eens erg effectief!