15 - 8

Online Due Diligence

Stel: je bent bezig met een online bedrijfsovername, of je hebt interesse om een website over te nemen. Bij de waardebepaling hiervan is een goede analyse dan uiteraard van zeer groot belang. Bij grotere overnames kom je dan al snel uit bij een due diligence onderzoek.

Bij een standaard due diligence onderzoek wordt het digitale aspect echter vaak vergeten of achterwege gelaten, terwijl dit nu juist het belangrijkste is bij een websiteovername.

Een linkprofiel is immers de fundering van een website. Aangezien je je, in tegenstelling tot bij de aanschaf van een huis, bij een websiteovername niet eenvoudig kunt beroepen op ‘verborgen gebreken’, kun je er dan maar beter zeker van zijn dat de fundering van je nieuwe website niet rot is.

Waarom online Due Diligence?

We hebben het al regelmatig meegemaakt. Een klant, een relatie of een bekende heeft een website overgenomen en vraagt ons om advies voor linkbuilding. Een eerste blik op het huidige profiel legt echter haarfijn bloot wat de vorige eigenaar heeft uitgespookt. In dit soort situaties zijn er maar weinig positieve oplossingen mogelijk;

  • Je doet niets en hoopt dat de goede vindbaarheid van je site zo lang mogelijk onveranderd blijft.
  • Je ruimt de rotzooi van de vorige eigenaar op en dient een reinclusion request in. Je neemt de daling in vindbaarheid voor lief en hoopt op clementie van Google.
  • Je doet alsof je het niet gezien hebt, gaat verder met marketing en link building en hoopt dat je nergens onbedoeld op het verkeerde knopje drukt.

In geen van deze oplossingen is ruimte voor hetgene waar je je eigenlijk mee bezig zou moeten houden: het onbezorgd uitbouwen en verbeteren van de nieuwe aanwinst.

Wat houdt het in?

Eigenlijk is online due diligence heel eenvoudig. Je onderzoekt de fundering van een website en maakt vervolgens een risico-analyse. Door te kijken naar de techniek van de website, de kwaliteit van de links, naar gebruikte link building methoden en naar eventuele nog verder verborgen tactieken (je wilt niet geloven hoe ver sommigen gaan…), kun je antwoord geven op die belangrijke vraag: wat is de kans dat de onderzochte website problemen gaat krijgen met het huidige techniek en het huidige linkprofiel?

Vervolgens is het aan de investeerder om de afweging te maken of de investering het bevonden risico waard is. Want uiteindelijk is iedere investering een risico/ opbrengstenafweging ;)

 
Hulp nodig bij een Online Due Diligence onderzoek? Neem dan gerust contact met ons op.

Nog geen reacties.

Geef een reactie