19 - 7

De 4 soorten autoriteitslinks en 10 manieren om ze te verkrijgen

Als je veel over links en linkbuilding leest, hoort en praat, dan wordt de term autoriteits link nogal een naar je hoofd geslingerd. Het antwoord op de vraag van hoe je deze links verkrijgt wisselt sterk, vooral omdat er verschillende types autoriteitslinks zijn; Absolute autoriteitslinks (of algemene autoriteitslinks) en relatieve autoriteitslinks (of thematische autoriteitslinks). Ook al zijn er strategieën die zouden kunnen leiden tot het verkrijgen van links uit beide categorieën op hetzelfde moment, dan kun je nog wel eens gedwongen zijn tot het gebruiken van verschillende aanpakken, als je op beide types mikt.

Absolute autoriteitslinks

Absolute autoriteitslinks zijn, zoals de naam al aangeeft, links die van een algemene autoriteit komen. Je kunt alle absolute autoriteitslinks zelfs nog in 2 groepen verdelen; informerende autoriteitslinks en autoriteits navigatielinks. Het verschil tussen deze twee groepen is dat informatieve autoriteits domeinen zoals NOS, Elsevier of die van de diverse universiteiten, normaliter de meer “vertrouwde” domeinen zijn, die voor het merendeel een brede selectie aan informatie verstrekken. Websites zoals DMOZ, Yahoo directory of startpagina zouden worden gezien als autoriteits navigatie links. Het voordeel van een absolute autoriteits link is dat het “vertrouwen” en bezoekers (in sommige gevallen veel van allebei) oplevert voor een website. Algemene autoriteitslinks zijn daarnaast ook in staat om thematische relevantie aan een link te geven. Echter, de meeste absolute autoriteitslinks hebben niet een goede mogelijkheid relevantie mee te geven aan een link.

Relatieve autoriteitslinks

In de meest sectoren zijn er minstens een paar relatieve autoriteitswebsites. Sommige websites die slechts een paar honderd binnenkomende links hebben kunnen wel een autoriteit zijn binnen hun niche. Ook al zijn deze websites geen absolute autoriteit, het feit dat bijna elke site in jouw sector naar ze linkt kan het een zeer aantrekkelijk doelwit maken.

Relatieve autoriteitslinks kunnen ook worden verdeeld in twee groepen, echter zijn de verschillen tussen de twee types (informatieve en navigatie) meestal kleiner, omdat relatieve autoriteits websites de neiging hebben om te focussen op onderwerp in plaats van op het publiek.

En dan nu: 10 manieren om de links te krijgen

Ik zal beginnen met de eenvoudige links, die allen focussen op het verkrijgen van autoriteits navigatie links. 1: probeer een aantal snelle links te krijgen door je website bij een paar  directories (maar alleen die, die de moeite waard zijn) aan te melden. Zorg na deze stap voor een aantal relatieve navigatie autoriteitslinks, door je website te plaatsen bij directories zich specificeren in je niche. Stap 3 is het zoeken naar relevante navigatie pagina’s door bijvoorbeeld het zoeken van “zoekterm + links”, “zoekterm+gerelateerde websites” of “zoekterm + meer over dit onderwerp”, maar waarschijnlijk kun je nog wel betere zoekcombinaties verzinnen. Doe er nog wat lokale directories, city guides en andere plaatsgeoriënteerde websites bij (stap 4) en je link basis is gelegd.

-> Deze strategie zal resulteren in autoriteits navigatie links uit beide categorieën.

5. Wissel links uit.
Indien je dit op een zeer gelimiteerde basis, met enkel zéér nauw gerelateerde autoriteits websites in jouw niche, dank kan deze strategie erg goed werken, en zal dit waarschijnlijk ook altijd blijven doen.

-> Zal resulteren in absolute informatieve autoriteitslinks.

6. Bied aan om gast column/ blog/ interview te schrijven.

Dit is niet alleen een geweldige manier om je merk te bouwen, maar geeft je ook de mogelijkheid om links naar je site toe te voegen in je biografie en vaak ook in het artikel zelf.

-> Zal resulteren in relatieve, informatieve autoriteitslinks of (relevante) absolute informatieve links.

7. Sponsoring.

Zoek naar relevante organisaties, websites, goede doelen of andere instanties die je zou kunnen sponsoren. Uiteraard doelen we hierbij niet op een vermelding onder ‘gesponsorde links’, maar zul je moeten zoeken naar meer constructievere oplossingen. Relevante conferenties en open source projecten kunnen hiervoor bijvoorbeeld interessant zijn.

-> Zal (als je het goed doet) resulteren in absolute informatieve autoriteitslinks.

8. Neem contact op met websites en vraag waar ze naar op zoek zijn.

Ook al klinkt dit als een heel eenvoudige manier om getargete links te krijgen, er zijn maar erg weinig bedrijven die op deze manier linkbuilden. Maar bekijk het eens op deze manier: Denk je niet dat een website een link naar je zal plaatsen als je een artikel/ tool/ etc. hebt waar ze al een poos naar op zoek waren?

-> Zal resulteren in absolute, informatieve autoriteitslinks.

9. Outsource je onderzoek.

In een aantal gevallen zal een school of universiteit graag toe happen om een onderzoek uit te voeren voor jouw bedrijf. In ruil voor begeleiding, zal een onderwijsinstelling zorgen voor 1 of meerdere studenten om je te helpen met je onderzoek, en deze plaatsen op hun website. Het voordeel van deze strategie is dat je mogelijk een link krijgt van het officiële domein van het instituut. Máár: Overdrijf het niet!

-> Kan resulteren in (relevante)relatieve, informatieve autoriteitslinks.

10. Brancheverenigingen

De meeste brancheverenigingen zijn autoriteits websites die een link plaatsen naar alle geregistreerde leden. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om de link op je registratie pagina vorm te geven; vergeet niet hier gebruik van te maken.

-> Zal resulteren in (relevante) relatieve, informatieve autoriteitslinks.

Ik had hier ook 50 of 100 manieren om autoriteitslinks te verkrijgen kunnen noemen in plaats van 10. Echter, hoewel het verkrijgen van een paar van deze links je zeker zal helpen met het verbeteren van je rankings, je focus zou niet alleen op deze moeten zijn. Het combineren van verschillende strategieën, manieren en verschillende soorten links werkt het beste. En onthoud dat waardeloze links niet bestaan.

  1. Bert 19 Jul 2010 |

    Interessant. We gaan eens kijken waar we als gastblogger aan de slag kunnen ;-). Dat lijkt me een hele relevante.

  2. Jessy 23 Jul 2010 |

    Sluit mij bij Bert aan.

  3. Jelle van der BIj 8 Mar 2011 |

    Leuk stuk, reacties achterlaten op blogs werkt ook wel redelijk.

  4. Leon 19 Feb 2012 |

    Bedankt voor de goede tips.. zeer bruikbaar!

  5. Jeroen 12 Jul 2012 |

    Goed om te weten dat waardeloze links niet bestaan :-)

Geef een reactie